הצטרפו אלי בפייסבוק

 כל הזכויות שמורות למיכל קליין נגר

בנייה ועיצוב אתר: אסנת קדמי - Kinspirit Designs

בלוג 

פוסטים אחרונים

September 5, 2018

July 30, 2018

Please reload

ארכיון
Please reload

חיפוש תגיות

זמן למידה...

היי,

 

בתי עלתה זה עתה לכיתה א'- מעמד בהחלט מרגש!! למי שילדו הבכור עולה לכיתה א' זוהי נקודת ציון משמעותית בחיים, הן לילדו כתלמיד והן לו כהורה.

 

תהליך הלמידה הפורמלי אולי החל כבר בגן, אבל המעבר מהגן לביה"ס הוא מעבר לא פשוט אשר מצריך הסתגלות למסגרת שונה, הרבה פחות חמה ועוטפת, מסגרת שיש בה דרישות מרובות ומצריכה גם את הסתגלותם של ההורים.

 

השנים הראשונות בביה"ס הן שנים קריטיות ומשמעותיות לתחושת המסוגלות של הילד, ללמידת עצמאות, לנטילת אחריות,  לרמת הביטחון העצמי ולהתנהלות החברתית והלימודית. להורה חלק חשוב ומשמעותי בכל אלה. רוב ההורים פועלים מתוך האינטואיציות שלהם ואין ספק שכולם רוצים את הטוב ביותר לילדיהם. השאלה היא מה אנו, ההורים, עושים על מנת לחזק ולתמוך בתהליך הלמידה של ילדינו.

 

המסר החשוב ביותר להעביר לילדינו הוא שהאחריות ללמידה חלה עליהם. ההורה כבר למד (ואולי עדיין לומד) ועכשיו זמנו של הילד ללמוד. חלק חשוב ומשמעותי בתפקיד ההורי הוא תמיכה בתהליך הלמידה מבית. כיצד עושים זאת?

 

מספר המלצות לתמיכה בלמידה בבית:

 

א. הביעו עניין מדי יום במה שעשו ילדיכם בביה"ס: מה למדו, עם מי שחקו, האם היו אירועים מיוחדים והאם היו שיעורי בית. זו לא חקירה! שאלו והתעניינו מתוך עניין אמיתי והקשיבו לתשובות (ממליצה לא להתחיל ישר בשאלת שיעורי הבית!)

 

ב. השתמשו באמצעי הבקרה להיות מעודכנים בהודעות, פעילויות קרובות בביה"ס ומחוצה לו, מבחנים קרובים, ציונים, שיעורי בית. כיום כמעט כל בי"ס עובד עם תוכנה המאפשרת להורים מהבית להיות מעודכנים בכל המידע הרלוונטי. הקפידו להיות מעודכנים.

 

ג. עם ילדים קטנים קבעו זמן הכנת שיעורי בית, רצוי שיהיה לאחר שהילד שבע ונח מעט מיום הלימודים. חשוב לייצר זמן בו אתם פנויים לתת מענה, במידת הצורך. אם הילדים בחרו להכין את שיעורי הבית לא בשעות שנוחות לכם, הסבירו שכעת לא תוכלו לעזור להם. עשו זאת ללא כעס, הסבירו שעכשיו אתם עסוקים במשהו אחר. ילדים לומדים ממה שהם חווים, זה לא עונש וחשוב לא להציג אותו כך. אם הילד בוחר להגיע ללא שיעורי הבית לכיתה, זו תהיה הלמידה הכי משמעותית עבורו של התוצאות במציאות. אם ילמד שאם הוא זקוק לעזרתכם, הוא יאלץ להתאים את עצמו אליכם.

 

באופן כללי, אני ממליצה לא להרגיל את הילדים שאתם יושבים איתם באופן רציף על שיעורי הבית, אלא עוזרים בתיווך המשימה וממשיכים לעשות פעילויות אחרות בבית. לאחר מכן בודקים ומתווכים משימה נוספת וכן הלאה. ילדים נוטים לפתח תלות בהורה שיושב איתם באופן קבוע ורציף על שיעורי הבית.

 

ד. למדו את ילדיכם לקחת את מערכת השעות ולסדר תיק ליום למחרת. כדאי להכין תיק בערב, ללא לחץ הזמן של הבוקר. עשו זאת איתם מספר פעמים ושחררו. תנו להם להיות אחראיים. וחזקו אותם. אם ישכחו משהו, הם רק ילמדו מזה.

 

ה. שדרו לילדיכם כי אתם מאמינים בהם וביכולותיהם.

 

ו. שדרו ציפיות גבוהות בנוגע ללמידה ולהתנהגות של ילדיכם.

 

ז. חזקו את המאמצים של ילדיכם ואת הישגיהם, כל התקדמות קטנה ראויה לתשומת לב.

 

ח. אם ילדכם לא הצליח במשימה או במבחן, דברו איתו ברוגע ובדקו איתו מה כדאי לעשות כדי להצליח בפעם הבאה.

 

ט. הקפידו להיות בקשר רציף עם המורים, לשאול שאלות, להתעניין.

 

 

 

ממה כדאי להימנע?

 

א. חבל לקלקל את הקשר שלכם עם ילדיכם בעקבות הלמידה. אל תכנסו איתם למאבקי כוח! האחריות ללמידה היא שלהם. ממליצה בחום לשכור את שירותיה של מורה פרטית או סטודנטית, במידת האפשר ובמידת הצורך.

 

ב. הימנעו ממתן עונשים או סנקציות הקשורים לאירועים שקרו בבית הספר-  תנו לצוות ביה"ס להתמודד, גם אם יידעו אתכם. שוחחו עם הילדים על הנושא, בדקו כיצד תוכלו לעזור להם , אך אל תתעמתו איתם בנושא. עונשים ועימותים הקשורים לביה"ס יוצרים מתחים מיותרים בבית, סוגרים את ערוץ התקשורת, מקלקלים את היחסים ויוצרים "אנטי" כלפי המערכת.

 

ג. הימנעו מלדבר דברים שליליים על ביה"ס ועל המורים ואל תבטלו משהו שהמורים קבעו (גם אם אתם לא מסכימים איתו). קבעו שיחה עם המורה/המנהלת, לבנו את העניינים ושמרו על כבודה של המערכת. אי שמירה על כבוד המערכת פוגעת, בסופו של דבר, בילדיכם ובתחושותיהם כלפי המקום בו הם מבלים מרבית מזמנם.

 

 

מזמינה אתכם לפנות  אלי בכל התלבטות, אשמח לעזור:-)

 

 

 


שלכם,

מיכל קליין-נגר- 052-8957315

יועצת משפחתית, מדריכת הורים ומרצה.

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now