הצטרפו אלי בפייסבוק

 כל הזכויות שמורות למיכל קליין נגר

בנייה ועיצוב אתר: אסנת קדמי - Kinspirit Designs

בלוג 

פוסטים אחרונים

September 5, 2018

July 30, 2018

Please reload

ארכיון
Please reload

חיפוש תגיות

תנו להם תקופה של חסד!!

 

היי,

 

תכננתי לכתוב היום בנושא אחר, אבל לאור טלפונים מודאגים שקבלתי הבוקר מהורים שספרו שהגננת הפנתה אותם ללכת למצוא טיפול רגשי לילד שהן עדיין לא מכירות, החלטתי לכתוב בנושא.

 

הסתגלות למסגרת חדשה, באשר היא, היא לא פשוטה לחלק מן הילדים: סביבה (פיזית) חדשה, אנשי צוות חדשים, ילדים חדשים ולא מוכרים, כללים חדשים...ילדים אשר רשומים גם לצהרון, הוסיפו לכך עוד מסגרת שיש להסתגל אליה... לא פשוט! הכול חדש, לא מוכר, לפעמים שונה כל כך ממה שהכירו קודם, מאיים... ואז קשה להיפרד בבוקר מההורים, מהדמויות שמהוות את העוגן ואת המקום הבטוח... לפעמים גם להורים קשה להיפרד, להשאיר את הגוזל בידיים שעדיין זרות... וילדים קולטים הכול, הם מבחינים בניואנסים הדקים ומגיבים אליהם...

 

אני מאמינה שגם לצוות החינוכי וגם להורים יש מה לעשות, לפני שממהרים להעביר את הילד לידי מטפל חיצוני, כי הרי גם הצוות החינוכי וגם ההורים הם הם הדמויות המשמעותיות בחיי הילד, הם אלו שבאים איתו במגע יומיומי.

 

מספר עצות להתנהלות הורית:

 

1. סבלנות- הבנה וקבלה שהסתגלות אורכת זמן, למי יותר ולמי פחות. תמיד חשבו עלינו, המבוגרים. גם לנו, פעמים רבות, לא פשוט להסתגל במקום חדש. כך גם לילדים. ועוד משהו, אל תשכחו שאוטוטו מגיעים החגים ואז רצף ההסתגלות נפגע. אפשרו להם תקופת חסד...

 

2. יצירת טקס פרידה- לילדים שיש להם קושי בפרידה מההורים, כדאי לשבת איתם בשעת אחה"צ רגועה, לשקף להם את הקושי ולבנות יחד "טקס פרידה" שמורכב משלוש פעולות פשוטות (יכולות לכלול תנועות גוף, גילויי אהבה, פרצופים וכו'). חשוב לאפשר לילד לבחור את הפעולות ואת הסדר שלהן ולתרגל אותן כבר בדרך לגן. מטרתו של הטקס היא להקנות לילד ביטחון בעצם הידיעה איך תתבצע הפרידה והידיעה שהוא החליט על אופייה. חשוב שהפרידה תהיה מהירה ושההורה ילך מיד אחריה, גם אם הילד בוכה. ככל שמאריכים את הפרידה, היא יותר קשה (הורה שמתקשה לשחרר מעביר מסר לא בטוח לילדו).

 

 

 

3. הפרדה ברורה בין מה שקורה במסגרת החינוכית למה שקורה בבית-   מחובתו של הצוות החינוכי לדווח להורים על מצבו של הילד, אך במקביל גם למצוא פתרונות להתנהלות איתו בתוך הגן. הורה לא צריך לקלקל את מעט השעות שיש לו עם ילדו, להטיף ולהעניש על מה שקרה במסגרת החינוכית ובכך לחסום את ערוץ התקשורת בינו לבין ילדו.

 

4. עיסוק בסיטואציות חברתיות באמצעות סיפורים- הורה יכול להתייחס לדילמות חברתיות ו/או לקבלת סמכות באמצעות סיפורים, זו דרך עקיפה נפלאה להעביר מסרים חשובים, לפרוס בפני הילד אפשרויות פעולה של דמות זו או אחרת, לבחון את נקודת המבט של הילד בנושאים שונים ולפתח שיח משמעותי- ממנו ילד ילמד.

 

5. מפגש עם חבר/ים אחה"צ- ילד שנכנס לגן חדש, כדאי לייצר מפגשים עם חברים אחה"צ כדי לעזור לילד לפתח קשרים חברתיים.  אפשר לקבוע עם אחד ההורים להיפגש בגן שעשועים ואולי בשלב מאוחר יותר באחד הבתים. ההזדמנות לשחק ביחד יכולה להקל על ילד אח"כ ביום הלימודים בגן.

 

 

 

6. אמונה בילד והעברת מסרים אופטימיים- כדי שילד יאמין בעצמו, מישהו חייב להאמין בו קודם! להאמין שיעבור את תקופת ההסתגלות ויצליח להתאקלם במסגרת, למצוא חברים חדשים, לקבל עליו את הכללים במסגרת החדשה. כדאי שהמסרים לילד יתמכו בו, מצד אחד יקבלו את הקושי ומצד שני ישדרו בטחון ואמונה בו. לדוגמא: "אני יודעת שזה לא פשוט להתחיל גן חדש עם ילדים שאתה לא מכיר וגננות חדשות... יחד עם זה, אני יודעת שאתה ילד חברותי שאוהב לעזור ולשחק ואני בטוחה שעוד כמה ימים אתה כבר תכיר חברים ותכיר את הצוות ויהיה לך יותר קל".

 

7. העברת מסרים חיוביים לגבי הגן- חשוב לשים לב למסרים העוברים לילד על צוות הגן, על הילדים, על ההתנהלות. אף ילד לא רוצה להרגיש שהוריו שולחים אותו למקום שאינם בוטחים בו ואינו יכול לשמור ולהגן עליו...

 

 

 

 

שלכם,

מיכל קליין-נגר- 052-8957315

יועצת משפחתית, מדריכת הורים ומרצה.

משתייכת לצוות היועצות של מרכז מיכל דליות. 

 

 

Share on Facebook
Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now